wtorek, 30 grudnia 2008

Analiza i interpretacja filmu w edukacji szkolnej

Nikt już dzisiaj nie wyobraża sobie życia bez filmu, który stał się jednym z najważniejszych składników naszego życia. Bawi nas, uczy, pozwala na lepsze zrozumienie rzeczywistości i poznanie siebie samych. Oddziałuje on na odbiorcę w sferze procesów myślowych, wyobraźni czy psychiki. Dlatego w szczególności nauczycielom polonistom, którzy przygotowują swoich wychowanków do świadomego uczestnictwa w kulturze, film jako dzieło sztuki, powinien być bliski zarówno z powodu ważności komunikacyjnej, jak i możliwości uzupełniania treści literackich oraz umiejętności pogłębiania odbioru, wartościowania dzieła sztuki pod względem ideologicznym, etycznym i estetycznym. Właśnie w tym celu powinna być wykorzystana edukacja filmowa w szkole, która nie może polegać na możliwości zbiorowego kontaktu dziecka z dziełem filmowym, ale przede wszystkim na próbie wyposażenia ucznia w umiejętności analizy filmu tak jak innych dziedzin sztuki: literatury, sztuki czy teatru. http://www.ceo.org.pl/portal/b_patrz_i_zmieniaj_materialy_pomocnicze_film_na_lekcji_doc?docId=48181
Materiały filmowe powinny być jednym z podstawowych narzędzi edukacyjnych wykorzystywanych w polskiej szkole. Dzisiejsza młodzież jest mocno multimedialna i tradycyjne formy nauczania z wykorzystaniem wykładu i statycznych prezentacji już do niej tak łatwo nie przemawiają. Z kolei filmy edukacyjne cieszą się coraz większą popularnością, zaś wyniki badań wskazują, że młodzi ludzie oczekują większego wykorzystania filmów, multimediów i gier na zajęciach lekcyjnych.