środa, 10 grudnia 2008

Film a agresja dzieci i młodzieży




Artykuł porusza problematykę narastajacej agresji wśród młodzieży ,
coraz częściej młodszej /już nawet w wieku 10 -12 lat/
oraz przyczyny tego zjawiska.



Z agresją mamy do czynienia niemal od zawsze, tak w świecie ludzkim, jak i zwierzęcym. Niekiedy ma ona nawet pozytywny charakter, jak np. w czasie walk bokserskich, kiedy to w istotny sposób może przyczyniać się do sukcesu zawodnika.
Szersza potrzeba zajmowania się agresją występuje dopiero wtedy, kiedy przyjmuje ona postać zachowań patologicznych i zagraża bezpieczeństwu drugiego człowieka. Nie wdając się w definicyjne rozważania nad pojęciem i istotą agresji, dla potrzeb dalszych rozważań nad jej przyczynami wśród młodzieży szkolnej, przyjmiemy, że jest to zachowanie skierowane przeciwko drugiemu człowiekowi, ma charakter zamierzony, zagraża jego zdrowiu lub życiu, bądź prowadzi do jego upokorzenia, ośmieszenia,poniżenia, zadawania bólu lub innej przykrości.
W ostatnich czasach nastąpiło wyjątkowe nasilenie się agresji w różnych środowiskach,
o czym informują nas codziennie media. Agresja stała się jak gdyby produktem ubocznym współczesnej cywilizacji. Najbardziej niepokojącym jest jednak to, że z agresja mamy do czynienia coraz częściej wśród młodzieży szkolnej, a nawet wśród dzieci ze szkół podstawowych. W niektórych miejscowościach funkcjonują gangi dziecięce, składające się z 10-12-latków, które terroryzują miejscową społeczność, zwłaszcza ludzi samotnych i w podeszłym wieku, ale także rówieśników. Ich zachowania prowadzą nie tylko do napadów rabunkowych, zadawania bólu, upokorzeń i ośmieszania swoich ofiar, ale co gorsze - bezpośrednio lub pośrednio - nawet do pozbawienia ich życia (…) W ostatnich latach wiele mówi się o wpływie współczesnych mediów na rozwój
agresji u dzieci i młodzieży. Dotyczy to zwłaszcza telewizji i komputerów.

Władca much, reż. Peter Bro

Film jest adaptacją powieści Williama Goldinga. Samolot rozbija się, a grupa chłopców znajduje schronienie na bezludnej wyspie. Wkrótce tworzą się dwie rywalizujące ze sobą grupy. Chłopcy często posuwają się do brutalnych i prymitywnych zachowań. Są pełni agresji. Jack Merridew odznacza się szczególnym okrucieństwem w działaniu – próbuje przejąć władzę, przewodzi dzikim (śmierć ponosi Simon), napada na Ralfa. W filmie została ukazana natura człowieka, którym rządzą instynkty.

Młodzi gniewni, reż. John N. Smith

Film pokazuje zachowanie „trudnej młodzieży”. Była członkini Marines zostaje nauczycielką jednej z najgorszych klas w szkole. Jej uczniowie są bardzo agresywni i nie pozwalają na przeprowadzenie lekcji. Ich zachowanie jest tak okrutne, że poprzednia nauczycielka załamała się i odeszła z pracy. LouAnne Johnson nie chce się poddać. Znosi zniewagi, brak szacunku i ignorancję, a także podejmuje niekonwencjonalne metody wychowawcze. Poznaje swoją klasę, a tym samym – prawa rządzące przestępczym światem (chęć zemsty, działanie gangów, porachunki). Stara się pomóc swoim uczniom.
Film pokazuje, że w niektórych wypadkach agresję szkolną można zahamować. Wystarczy wykazać się dobrą wolą i spróbować zrozumieć uczniów. Losy tej młodzieży są też dowodem na to, że ze świata pełnego agresji trudno się wydostać.

Inne przykłady filmowe:
  • Pulp Fiction, reż Quentin Tarantino (agresja, przestępczość)
  • Romeo i Julia, reż Baz Luhrmann (agresja pomiędzy gangami przyczyną tragedii bohaterów)
  • American Beauty, reż. Sam Mendes (agresja skutkiem życiowych rozczarowań)
  • Gladiator, reż. Ridley Scott (agresja, terror – sposób na utrzymanie władzy)
  • Cześć, Tereska, reż. Robert Gliński (problem agresji wśród zdemoralizowanej młodzieży)
  • Miasto Boga, reż. Fernando Meirelles (agresja jako jedyny sposób na przeżycie w środowisku przestępczym)
  • Duchy Goi, reż. Milos Forman (agresja wobec innowierców i heretyków)

napisała Anna Makarewicz

Trudy stanu wojennego - Jak wykorzystać film w edukacji hisorycznej


Interesująca forma, nakreślony rys historyczny oraz dołączone do filmu zdjęcia wraz z nadającą klimat muzyką Jacka Kaczmarskiego, są niewątpliwe ciekawą lekcją historii najnowszej.
Zrealizowany przez uczeniów gimnazjum obraz zawiera fragmenty wywiadu przeprowadzonego z Jolantą Dobrzyńską, żoną wiceprzewodniczącego Solidarności WSS Społem. Interesująca forma, dołączone do filmu zdjęcia wraz z nadającą klimat muzyką Jacka Kaczmarskiego są niewątpliwe ciekawą lekcją historii najnowszej.
Fragmenty filmu do obejrzenia

Koordynartor projektu - Łukasz Frączak

EDUKACJA FILMOWA

Kallithea
Zofia kuczyńska
Uniwersytet Szczeciński
priorytety edukacji w zintegrowanej EUROPIE
(edukacja filmowa)

W 1993 roku w czasie Generalnej Konferencji UNESCO powstała Międzynarodowa Komisja do Spraw Edukacji dla XXI wieku, której zadaniem miało być sporządzenie raportu o sytuacji edukacji na świecie oraz przedstawienie wniosków w postaci zaleceń dla doskonalenia oświaty i wychowania możliwych do przyjęcia przez różne środowiska i kraje. Adresatami powstałych konkluzji i zaleceń komisji stały się instytucje publiczne i prywatne, osoby opracowujące politykę oświatową, decydenci, twórcy i realizatorzy programów edukacyjnych. Według Komisji przyszłość XXI wieku zdeterminowana ma być przez cztery nowe zjawiska:
globalizację (wszyscy stajemy się mieszkańcami świata, którym rządzą prawa współzależności), ewolucję stosunków północ-południe, koniec zimnej wojny, rosnące znaczenie środków przekazu informacji i komunikowania się.
Przeciwwagą dla globalizmu przejawiającego się w gospodarce, technice, kulturze ma być świat bardziej solidarny, określany mianem “nowego humanizmu”, akceptujący szacunek dla innych kultur, wartości duchowych. Bardzo szczególna rola przypada nauczycielowi, który ma być promotorem zmian, orędownikiem wzajemnego zrozumienia i tolerancji. Ma łączyć w edukacji pluralizm wobec innych kultur, szacunek do nich, likwidować podziały pod względem dostępności do nowoczesnych technologii. Stąd kadrę pedagogiczną muszą stanowić wysoko wykwalifikowani specjaliści, którzy w znacznym stopniu przyczynią się do kreowania społeczeństwa przyszłości. Powodzenie reform edukacyjnych zależeć będzie również od uczestnictwa społeczności lokalnych, rodziców, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych czy też wspólnot międzynarodowych. “Państwo powinno czuwać nad realizacją zasady równości szans edukacyjnych, gwarantować jakość edukacji zgodnie z określonymi normami ogólnymi i systemem kontroli, zapewniać koordynację różnych szczebli szkolnictwa, rozwijać ofertę edukacji przez całe życie.”
Z uwagi na zmianę warunków tworzenia miejsc pracy w obliczu globalizacji Komisja Europejska podkreśla potrzebę zachowania europejskiego modelu socjalnego przy jednoczesnym podnoszeniu spójności i poczucia bezpieczeństwa społeczeństw. Zmiany istoty pracy i organizacji produkcji, które są rezultatem powstania społeczeństw informatycznych, powodują konieczność przystosowania się do nowych materialnych form pracy. W celu uniknięcia niekorzystnych skutków związanych z globalizacją, postępem naukowo-technicznym i informatyzacją należy skupić się na szkole, której zadaniem jest troska o wzbogacenie wiedzy uczniów, ale także rozwijanie ich kreatywności. Umożliwi to młodym ludziom skuteczniejszą adaptację do przemian w gospodarce i zatrudnieniu. Należy ponadto tworzyć warunki do edukacji przez całe życie, do nabywania nowych umiejętności bez względu na już zdobyte dyplomy. Warunkiem koniecznym jest także znajomość języków obcych, co warunkuje większe możliwości zdobycia pracy a także zbliżenie do innych kultur. “Wartość wiedzy jako uniwersalnego substytutu wzrasta w szybkim tempie. O znaczeniu gospodarki trzeciej fali w coraz większym stopniu będzie decydować jej strategiczna i operacyjna umiejętność pozyskiwania, tworzenia, dystrybucji oraz stosowania wiedzy.”
Mimo tych wszystkich okoliczności następuje jednak różnicowanie się państw pod względem kulturowym. Te dążenia do odrębności są dowodem na chęć zachowania swoistości kulturowej, tożsamości, inności, ucieczki przed unifikacją. Okoliczności sprzyjające kulturowemu różnicowaniu się we współczesnym świecie, to według Z. Kwiecińskiego:
zjawiska migracji w związku z ekonomiczną ekspansją społeczeństw zachodnich, prowadzące do silnego różnicowania się społeczeństw i konieczności zastosowania odpowiedniej polityki wobec imigrantów, doskonalenie międzynarodowych systemów komunikacji i transportu wzmacniające dyfuzję kulturową, koncentracja uwagi na prawach człowieka w kontekście wojen, konfliktów, terroryzmu, obnażanie różnic między wartościami deklarowanymi a realizowanymi przez państwa dominujące - wobec ruchów etnicznych, tendencje do zachowania odrębności przez nowe niepodległe państwa.
Z. Kwieciński zauważył wśród polskich pedagogów pięć reakcji na sytuację zmiany: brak reakcji, adaptacje formalne, reakcje ucieczkowe, idiosynkrazje i konwersje, próby stworzenia lub rekonstruowania treści adekwatnych do nowych sytuacji. Najbardziej krytykowany jest brak reakcji pedagogów powodujący nieprzystawalność wiedzy i kompetencji pedagogicznych. Natomiast adaptacje zewnętrzne, formalne pozornie tylko zmieniają istotę edukacji. Wprowadzają tylko do dotychczasowych wzorców myślenia i nauczania elementy “nowoczesności” i “mody”. Natomiast idiosynkrazje i konwersje powodują zwrot od centralizmu do decentralizmu, od szkoły autorytarnej do nowoczesnej, z nowym ładem społecznym, od pedagogiki przymusu do pedagogiki miękkiej. Największe znaczenie ma jednak poszukiwanie adekwatnej teorii dla nowej, nieznanej dotąd sytuacji gwałtownego przejścia społecznego i kulturowego. Stąd konieczność rozwoju nowych teorii badań edukacyjnych, którym towarzyszyć powinien powrót do współczesnych nauk podstawowych, ich teorii i metodologii, jak też próby stawiania pytań o to, czy szkoła powinna odzwierciedlać świat i przystosowywać do życia w nim, czy też zmieniać nastawienia i kształtować kompetencje do zmiany; co jest ważniejsze: edukacja dla demokracji, edukacja w demokracji czy może demokracja w edukacji? Są to niektóre z zagadnień ogromnie ważnych dla zrozumienia zmian edukacyjnych, również dla refleksji nad edukacją wielokulturową. Szkoła musi wspierać taką wiedzę, umiejętności, postawy i kompetencje, które uczynią jednostkę samodzielnie rozwiązującą problemy zarówno osobiste, społeczne, kulturowe jak i środowiskowe, zdolną do refleksyjnego, krytycznego myślenia, oceniania wiedzy z punktu widzenia etyki, przy zachowaniu moralności indywidualnej i społecznej odpowiedzialności.
Obszarami, które opisuje T. Lewowicki, wymagającymi obecnie szczególnych działań w celu określenia sensu i kierunku zmian oświatowych są:
ogólna filozofia edukacyjna obejmująca ideologie edukacyjne, doktryny, zasady polityki oświatowej, zaniedbane dotychczas pole edukacji dotyczące wychowania i opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, problemów oświaty wiejskiej,
obszary oczekiwań wobec edukacji, m.in. odnośnie języków obcych, poradnictwa zawodowego, edukacji informatycznej, zamierzenia perspektywiczne, kwestie uniwersalne i standaryzacyjne związane z wizją rozwoju społecznego, aksjologii, jakości, kierunków kształcenia, uwzględniania standardów międzynarodowych.
Współczesny świat, pełen zmian w każdej dziedzinie naszego życia, również a może przede wszystkim w edukacji wywołuje konieczność odpowiedzialnych i profesjonalnych działań, w zgodzie z kontekstem społecznym i ekonomiczno-gospodarczym, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości, ale też gwarantujących przeobrażenia państwa i społeczeństwa. Tylko nowoczesna koncepcja kształcenia stworzy preferencje dla przenikania się wpływów kulturowych różnych narodów. Stąd nowa rola społeczna nauczyciela oraz konieczność ukształtowania przez niego nowych sposobów orientacji w świecie i życiu.
Jednym z elementów wprowadzającym dzieci i młodzież w problematykę nowoczesnego kształcenia może stać się edukacja filmowa. Jest ona poddziedziną edukacji medialnej, która w polskim szkolnictwie występuje w postaci ścieżek edukacyjnych. Zadaniem takiej edukacji jest przygotowanie młodego pokolenia do poruszania się w świecie wszechobecnych środków masowego przekazu i do umiejętnego dokonywania wyboru formy, kształtu i treści dostępnych informacji.

Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji






Globalne trendy w edukacji wskazują na coraz większe znaczenie filmów w edukacji szkolnej.


Portal EDUNEWS.PL przygotował i opublikował raport


„Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji”.



Filmy w edukacji nie są zjawiskiem nowym – nauczyciele od dawna korzystają z nich na lekcjach. Jednak obecnie materiały filmowe zyskują na znaczeniu jako narzędzie edukacji. Wskazują na to wyniki badań realizowanych na świecie wśród uczniów i nauczycieli. Dzięki rozwojowi technologii cyfrowych, dostępności urządzeń mobilnych pozwalających rejestrować i odtwarzać pliki wideo, wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacji staje się zjawiskiem powszechnym.

Przyczynia się do tego również ogromna popularność internetowego serwisu YouTube, uświadamiając nauczycielom, jakie formy przekazu najchętniej akceptują w dzisiejszych czasach osoby uczące się. Coś, co można chyba już określić mianem „edukacji wizualnej” (ang. Visual Learning), staje się powoli jednym z ważniejszych światowych trendów w nauczaniu.

Nie tylko zasoby filmów tworzonych przez osoby uczące się rosną w szybkim tempie, ale również coraz częściej to nauczyciele prowadzą zajęcia korzystając z kamery cyfrowej, aparatu cyfrowego lub nawet telefonu komórkowego. Trend ten wspierają coraz częściej również telewizje, które produkują programy nie tylko do emisji telewizyjnej, ale również powiększają edukacyjne zasoby filmowe w Internecie.

autor(ka): Marcin Polak

Jak wykorzystać film na zajęciach lekcyjnych


W czasie projekcji filmu widzimy dane wydarzenie o wiele jaśniej. Dostrzegamy dużo interesujących (...), które w rzeczywistości nigdy nie dotarłyby do naszej świadomości, całkowicie skoncentrowanej na przebiegu owego wydarzenia. Aldous Huxley Sztuka widzenia 1943 r.Dobrze się dzieje, jeśli proces uczenia ma charakter pracy badawczej, podczas której uczniowie dostrzegają określony problem, formułują go, a następnie samodzielnie rozwiązują w drodze operacji intelektualnych i działań praktycznych. Nauczyciel ma do wyboru wiele różnych rodzajów środków dydaktycznych wspomagających taki proces nauczania. Jednym z nich może być film dydaktyczny. Film pokazuje określone rzeczy, zjawiska czy procesy, a elementy obrazowe w połączeniu z muzyką i słowem silnie działają na wyobraźnię odbiorców. Film może nie tylko dostarczać wiadomości i oddziaływać na intelekt, lecz przez odpowiednie zestawienie faktów wywoływać głębokie przeżycia uczniów. Film może motywować do badania pewnego fragmentu rzeczywistości, a także zachęcać do szukania nowych form wyrazu dla pracy uczniów.Przemyślane i zaplanowane zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem filmu powinny prowadzić do:
wzbogacenia wiedzy merytorycznej ucznia,wykształcenia umiejętności pracy z różnymi rodzajami źródeł historycznych, do refleksji nad jego tematyką, do samodzielnej pracy badawczej,o samodzielnych działań filmowych.
O tym jak wykorzystać film w czasie zajęć lekcyjnych decyduje temat zajęć, rodzaj prezentowanego materiału filmowego, wiek uczniów. Jeśli chcesz zainspirować uczniów do samodzielnej pracy nad filmem: Obejrzany film może stać się inspiracją do samodzielnej pracy nad własnym materiałem filmowym. Przygotowanie filmu jest zadaniem trudnym, ale i dającym ogromnie dużo satysfakcji. Nawet w warunkach szkolnych, posiadając ograniczone możliwości można przygotować kilka rodzajów filmów popularnonaukowe o zabytkach w waszej okolicy, w którym znajdą się także wypowiedzi ekspertów:
-dokumentalne zawierający wypowiedzi ludzi pamiętających dawne czasy;
- fabularne, których akcja dotyczy historycznych zdarzeń związanych z danym zabytkiem czy miejscem.
Potrzebny będzie jedynie dobry scenariusz, kamera (najlepiej cyfrowa), program do montażu, dobra organizacja pracy.
Podstawowe formy filmowe do wykorzystania przez uczniów to:
Wywiady
Wywiad to jedna z ważniejszych form zdobywania informacji od świadków wydarzeń historycznych. Aby wywiad spełnił swoje zadanie - trzeba nauczyć się zadawać dobre pytania.
Możesz zapytać się uczniów jakie wydarzenia z historii Polski mogą pamiętać ich rodzice, dziadkowie, rodzeństwo. Jakie zadaliby im pytania...
W klasie jedna osoba wciela się w rolę jakiejś wybranej postaci (np. harcerza walczącego na barykadach), cała klasa opracowuje pytania do wywiadu. Razem z nauczycielem uczniowie zastanawiają się w jaki sposób i jakie zadawać pytania w wywiadzie.
Sonda
Sonda ma za zadanie sprawdzić stosunek, opinie, wrażenia ludzi do danego zjawiska, wydarzenia, sytuacji.Zadaniem uczniów może być opracowanie pytań do sondy....
Dokumentacja miejsca Ciekawą formą do wykorzystywania w filmie jest dokumentacja miejsca. Można stosować tą formę na różne sposoby.Poproś uczniów, aby wybrali swoje ulubione miejsce w Warszawie...
Fotografowanie ikonografii, czyli tzw. „przebitki”
Dokumenty: materiał ikonograficzny, dźwiękowy, filmowy, kroniki filmowe, przedmioty i inne pamiątki. Zachęć uczniów do zbierania dokumentów, które mogą stać się tzw. „przebitkami” w każdej z proponowanych form filmowych.

Opracowała Marianna Hajdukiewicz na podstawie:Historie niemożliwe, Klaus – Ove Kahrmann i Niels ReiseKrótkie życie Anny Frank, Film Dokumentalny Robert Szuchta