wtorek, 9 grudnia 2008

Film w edukacji, terapii i psychiatrii


Artykul zachecajacy do udzialu w konferencji poswieconej miejscu filmu w trzech plaszczynach naukowych - edukacji, terapii i psychiatrii.
http://www.dfop.org.pl/x/297110;jsessionid=1631F003D4D557113CC77EEE03CE1976


Jako wprowadzenie do konferencji zachęcamy Państwa do zapoznania się z dołączonym krótkim esejem o filmoterapii opracowanym przez mgr Annę Dąbek przewodniczącą Komitetu Organizacyjnego konferencji, opiera swoja pracę na nowoczesnych metodach psychoterapeutycznych z wykorzystaniem alternatywnych form terapii poprzez sztukę, czyli arteterapię .

Film w edukacji szkolnej


Filmy w edukacji nie są zjawiskiem nowym – nauczyciele od dawna korzystają z nich na lekcjach. Jednak obecnie materiały filmowe zyskują na znaczeniu jako narzędzie edukacji. Wskazują na to wyniki badań realizowanych na świecie wśród uczniów i nauczycieli. Dzięki rozwojowi technologii cyfrowych, dostępności urządzeń mobilnych pozwalających rejestrować i odtwarzać pliki wideo, wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacji staje się zjawiskiem powszechnym. Przyczynia się do tego również ogromna popularność internetowego serwisu YouTube, uświadamiając nauczycielom, jakie formy przekazu najchętniej akceptują w dzisiejszych czasach osoby uczące się. Wprawdzie polskie zasoby edukacyjne w tym serwisie są raczej na niskim poziomie, ale to szybko może się zmienić, wraz ze wzrostem zainteresowania tą formą uczenia się.
Nie tylko zasoby filmów tworzonych przez osoby uczące się rosną w szybkim tempie, ale również coraz częściej to nauczyciele prowadzą zajęcia korzystając z kamery cyfrowej, aparatu cyfrowego lub nawet telefonu komórkowego. Trend ten wspierają coraz częściej również telewizje, które produkują programy nie tylko do emisji telewizyjnej, ale również powiększają edukacyjne zasoby filmowe w Internecie.Wydaje się, że to dobry czas na tworzenie takich kanałów nowoczesnej edukacji, gdyż miliony uczniów na świecie, mając styczność z Internetem (w tym YouTube), aparatami telefonicznymi wyposażonymi w kamery cyfrowe, odtwarzaczami multimedialnymi, są już świetnie przygotowani do korzystania z takich narzędzi podczas lekcji, co więcej, jak potwierdzają wyniki badań, chcą tego i spodziewają się, że filmy będą wykorzystywane w ich edukacji szkolnej. Doświadczenia polskie i zagraniczne z wykorzystaniem filmów wideo w nauczaniu zostały zebrane w dostępnym w sieci raporcie "Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji".Jak zauważają amerykańscy specjaliści od nowoczesnej edukacji z wykorzystaniem cyfrowych filmów wideo, „podstawową sprawnością w XXI wieku będzie umiejętność rozumienia obrazów: filmów, grafik, zdjęć wszelkiego typu… nie wystarczy już tylko pisanie i czytanie. Nasi uczniowie muszą nauczyć się przetwarzać zarówno słowa, jak i obrazy. Muszą mieć zdolność poruszania się swobodnie i płynnie pomiędzy tekstem i obrazami, pomiędzy słowem pisanym i światem obrazowym.”

film narzędziem edukacyjnym

Artykuł przedstawia program szkolenia nauczycieli w zakresie wykorzystania filmu popularnonaukowego w edukacji, podkreśla rownież uatrakcyjnienie zajec lekcyjnych za pomoca filmu.
Filmy IMAX® narzędziem w edukacji dzieci i młodzieży (szkolenie rady pedagogicznej)
Rozwój mediów masowych oraz technologii informacyjnych sprawia, że współczesna szkoła musi włączyć je do swego arsenału środków dydaktycznych, nie tylko dlatego, by nie pozostawać pod względem umiejętności medialnych w tyle za uczniami, ale także by móc oddziaływać na ich wyobraźnię takimi bodźcami, na jakie reagują, oglądając film w telewizji, teledysk, grając w komputerową grę. Zmieniło się otoczenie informacyjne uczniów i nauczyciele muszą brać ten fakt pod uwagę, projektując sytuacje dydaktyczne na swoich lekcjach.
Film popularnonaukowy od dawna pełni rolę ważnego środka dydaktycznego, rozwijając swoje środki wyrazu, by być konkurencyjnym dla gier komputerowych, programów symulacyjnych i grafiki trójwymiarowej.
Na szkolenie, połączone z projekcją wybranego filmu, zaprasza rady pedagogiczne Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. Więcej informacji na stronie: http://www.wodn.lodz.pl
Opracowała: Anna Iwicka-Okońska