czwartek, 18 grudnia 2008

Edukacja filmowa dzieci

Współczesny świat, pełen zmian w każdej dziedzinie naszego życia, również a może przede wszystkim w edukacji wywołuje konieczność odpowiedzialnych i profesjonalnych działań, w zgodzie z kontekstem społecznym i ekonomiczno-gospodarczym, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości, ale też gwarantujących przeobrażenia państwa i społeczeństwa. Tylko nowoczesna koncepcja kształcenia stworzy preferencje dla przenikania się wpływów kulturowych różnych narodów. Stąd nowa rola społeczna nauczyciela oraz konieczność ukształtowania przez niego nowych sposobów orientacji w świecie i życiu.
Jednym z elementów wprowadzającym dzieci i młodzież w problematykę nowoczesnego kształcenia może stać się edukacja filmowa. Jest ona poddziedziną edukacji medialnej, która w polskim szkolnictwie występuje w postaci ścieżek edukacyjnych. Zadaniem takiej edukacji jest przygotowanie młodego pokolenia do poruszania się w świecie wszechobecnych środków masowego przekazu i do umiejętnego dokonywania wyboru formy, kształtu i treści dostępnych informacji. Uwzględnić należy także niekorzystne wpływy mass mediów na świadomość i postawy młodzieży - chodzi głównie o przekazy płynące z reklamy, jak również wzorce kreowane przez świat mody, czy też gry komputerowe i świat wirtualny „on-line”. Edukacja filmowa dotyka zagadnień związanych z procesem powstawania różnych rodzajów filmu w kontekście historycznym i technologicznym, poznawaniem pojęć związanych ze sztuką filmową, wreszcie kształtowaniem postawy krytycznego odbiorcy produktu w postaci filmu.
Dzięki metodom i formom typowym dla kultury masowej istnieje możliwość ułatwienia młodzieży dostępu do kultury wysokiej, a także uwzględniając priorytety edukacji XXI wieku - zbliżenie się do edukacji międzykulturowej. Istnieje bardzo wiele filmów w kinematografii polskiej, europejskiej i światowej, które właściwie wykorzystane stają się nośnikami elementów kultury, w której zostały stworzone, a dzięki swojej dostępności i szerokim możliwościom wykorzystania - są spoiwem międzykulturowym. Takie nauczanie spełnia, zatem wszelkie wymogi nowoczesnej, wspólnej, globalnej edukacji.
Kallithea
Zofia kuczyńska
Uniwersytet Szczeciński

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz