Artykuł porusza problematykę narastajacej agresji wśród młodzieży ,
coraz częściej młodszej /już nawet w wieku 10 -12 lat/
oraz przyczyny tego zjawiska.
Z agresją mamy do czynienia niemal od zawsze, tak w świecie ludzkim, jak i zwierzęcym. Niekiedy ma ona nawet pozytywny charakter, jak np. w czasie walk bokserskich, kiedy to w istotny sposób może przyczyniać się do sukcesu zawodnika.
Szersza potrzeba zajmowania się agresją występuje dopiero wtedy, kiedy przyjmuje ona postać zachowań patologicznych i zagraża bezpieczeństwu drugiego człowieka. Nie wdając się w definicyjne rozważania nad pojęciem i istotą agresji, dla potrzeb dalszych rozważań nad jej przyczynami wśród młodzieży szkolnej, przyjmiemy, że jest to zachowanie skierowane przeciwko drugiemu człowiekowi, ma charakter zamierzony, zagraża jego zdrowiu lub życiu, bądź prowadzi do jego upokorzenia, ośmieszenia,poniżenia, zadawania bólu lub innej przykrości.
W ostatnich czasach nastąpiło wyjątkowe nasilenie się agresji w różnych środowiskach,
o czym informują nas codziennie media. Agresja stała się jak gdyby produktem ubocznym współczesnej cywilizacji. Najbardziej niepokojącym jest jednak to, że z agresja mamy do czynienia coraz częściej wśród młodzieży szkolnej, a nawet wśród dzieci ze szkół podstawowych. W niektórych miejscowościach funkcjonują gangi dziecięce, składające się z 10-12-latków, które terroryzują miejscową społeczność, zwłaszcza ludzi samotnych i w podeszłym wieku, ale także rówieśników. Ich zachowania prowadzą nie tylko do napadów rabunkowych, zadawania bólu, upokorzeń i ośmieszania swoich ofiar, ale co gorsze - bezpośrednio lub pośrednio - nawet do pozbawienia ich życia (…) W ostatnich latach wiele mówi się o wpływie współczesnych mediów na rozwój
agresji u dzieci i młodzieży. Dotyczy to zwłaszcza telewizji i komputerów.
Władca much, reż. Peter Bro
Film jest adaptacją powieści Williama Goldinga. Samolot rozbija się, a grupa chłopców znajduje schronienie na bezludnej wyspie. Wkrótce tworzą się dwie rywalizujące ze sobą grupy. Chłopcy często posuwają się do brutalnych i prymitywnych zachowań. Są pełni agresji. Jack Merridew odznacza się szczególnym okrucieństwem w działaniu – próbuje przejąć władzę, przewodzi dzikim (śmierć ponosi Simon), napada na Ralfa. W filmie została ukazana natura człowieka, którym rządzą instynkty.
Młodzi gniewni, reż. John N. Smith
Film pokazuje zachowanie „trudnej młodzieży”. Była członkini Marines zostaje nauczycielką jednej z najgorszych klas w szkole. Jej uczniowie są bardzo agresywni i nie pozwalają na przeprowadzenie lekcji. Ich zachowanie jest tak okrutne, że poprzednia nauczycielka załamała się i odeszła z pracy. LouAnne Johnson nie chce się poddać. Znosi zniewagi, brak szacunku i ignorancję, a także podejmuje niekonwencjonalne metody wychowawcze. Poznaje swoją klasę, a tym samym – prawa rządzące przestępczym światem (chęć zemsty, działanie gangów, porachunki). Stara się pomóc swoim uczniom.
Film pokazuje, że w niektórych wypadkach agresję szkolną można zahamować. Wystarczy wykazać się dobrą wolą i spróbować zrozumieć uczniów. Losy tej młodzieży są też dowodem na to, że ze świata pełnego agresji trudno się wydostać.
Inne przykłady filmowe:
- Pulp Fiction, reż Quentin Tarantino (agresja, przestępczość)
- Romeo i Julia, reż Baz Luhrmann (agresja pomiędzy gangami przyczyną tragedii bohaterów)
- American Beauty, reż. Sam Mendes (agresja skutkiem życiowych rozczarowań)
- Gladiator, reż. Ridley Scott (agresja, terror – sposób na utrzymanie władzy)
- Cześć, Tereska, reż. Robert Gliński (problem agresji wśród zdemoralizowanej młodzieży)
- Miasto Boga, reż. Fernando Meirelles (agresja jako jedyny sposób na przeżycie w środowisku przestępczym)
- Duchy Goi, reż. Milos Forman (agresja wobec innowierców i heretyków)
napisała Anna Makarewicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz