środa, 10 grudnia 2008

Jak wykorzystać film na zajęciach lekcyjnych


W czasie projekcji filmu widzimy dane wydarzenie o wiele jaśniej. Dostrzegamy dużo interesujących (...), które w rzeczywistości nigdy nie dotarłyby do naszej świadomości, całkowicie skoncentrowanej na przebiegu owego wydarzenia. Aldous Huxley Sztuka widzenia 1943 r.Dobrze się dzieje, jeśli proces uczenia ma charakter pracy badawczej, podczas której uczniowie dostrzegają określony problem, formułują go, a następnie samodzielnie rozwiązują w drodze operacji intelektualnych i działań praktycznych. Nauczyciel ma do wyboru wiele różnych rodzajów środków dydaktycznych wspomagających taki proces nauczania. Jednym z nich może być film dydaktyczny. Film pokazuje określone rzeczy, zjawiska czy procesy, a elementy obrazowe w połączeniu z muzyką i słowem silnie działają na wyobraźnię odbiorców. Film może nie tylko dostarczać wiadomości i oddziaływać na intelekt, lecz przez odpowiednie zestawienie faktów wywoływać głębokie przeżycia uczniów. Film może motywować do badania pewnego fragmentu rzeczywistości, a także zachęcać do szukania nowych form wyrazu dla pracy uczniów.Przemyślane i zaplanowane zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem filmu powinny prowadzić do:
wzbogacenia wiedzy merytorycznej ucznia,wykształcenia umiejętności pracy z różnymi rodzajami źródeł historycznych, do refleksji nad jego tematyką, do samodzielnej pracy badawczej,o samodzielnych działań filmowych.
O tym jak wykorzystać film w czasie zajęć lekcyjnych decyduje temat zajęć, rodzaj prezentowanego materiału filmowego, wiek uczniów. Jeśli chcesz zainspirować uczniów do samodzielnej pracy nad filmem: Obejrzany film może stać się inspiracją do samodzielnej pracy nad własnym materiałem filmowym. Przygotowanie filmu jest zadaniem trudnym, ale i dającym ogromnie dużo satysfakcji. Nawet w warunkach szkolnych, posiadając ograniczone możliwości można przygotować kilka rodzajów filmów popularnonaukowe o zabytkach w waszej okolicy, w którym znajdą się także wypowiedzi ekspertów:
-dokumentalne zawierający wypowiedzi ludzi pamiętających dawne czasy;
- fabularne, których akcja dotyczy historycznych zdarzeń związanych z danym zabytkiem czy miejscem.
Potrzebny będzie jedynie dobry scenariusz, kamera (najlepiej cyfrowa), program do montażu, dobra organizacja pracy.
Podstawowe formy filmowe do wykorzystania przez uczniów to:
Wywiady
Wywiad to jedna z ważniejszych form zdobywania informacji od świadków wydarzeń historycznych. Aby wywiad spełnił swoje zadanie - trzeba nauczyć się zadawać dobre pytania.
Możesz zapytać się uczniów jakie wydarzenia z historii Polski mogą pamiętać ich rodzice, dziadkowie, rodzeństwo. Jakie zadaliby im pytania...
W klasie jedna osoba wciela się w rolę jakiejś wybranej postaci (np. harcerza walczącego na barykadach), cała klasa opracowuje pytania do wywiadu. Razem z nauczycielem uczniowie zastanawiają się w jaki sposób i jakie zadawać pytania w wywiadzie.
Sonda
Sonda ma za zadanie sprawdzić stosunek, opinie, wrażenia ludzi do danego zjawiska, wydarzenia, sytuacji.Zadaniem uczniów może być opracowanie pytań do sondy....
Dokumentacja miejsca Ciekawą formą do wykorzystywania w filmie jest dokumentacja miejsca. Można stosować tą formę na różne sposoby.Poproś uczniów, aby wybrali swoje ulubione miejsce w Warszawie...
Fotografowanie ikonografii, czyli tzw. „przebitki”
Dokumenty: materiał ikonograficzny, dźwiękowy, filmowy, kroniki filmowe, przedmioty i inne pamiątki. Zachęć uczniów do zbierania dokumentów, które mogą stać się tzw. „przebitkami” w każdej z proponowanych form filmowych.

Opracowała Marianna Hajdukiewicz na podstawie:Historie niemożliwe, Klaus – Ove Kahrmann i Niels ReiseKrótkie życie Anny Frank, Film Dokumentalny Robert Szuchta


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz